Постинг
23.07.2007 16:07 -
Глупави ли сме като "синове"?
Пуснах това "старо" стихотворение сутринта и се оттеглих по своите всекидневни работи. Ама ме загложди. Защото то си има история. И тя може да се възприеме и като твърде размишлителна от днешна перспектива. Във всякакъв смисъл. Включително и политически:))
"Исторически", по време на създаването си, стихотворението е рожба на ранните 80 години. Дори май преди перестройката. Бях в последните класове на гимназията. Учителите ми, особено учителят ми по литература, беше много ентусиазиран: намираше присъствие, както той обичаше да се изразява, в стихотворенията ми. Уговориха ме, че е хубаво да ги издам.
Речено-сторено. Намериха връзки и ме изпратиха при един от местните издатели (т.е. редактор в издателство). Човекът съвместяваше няколко функции - самият той пишеше, редактираше чужди писания, а се оказа и партиен функционер. С две думи - ченге. Беше добронамерен. Критиката със сигурност е била конструктивна от чисто поетическа гледна точка. Но нея не я помня. Онова, което ми се е забило в съзнанието, е следният идеологически коментар (перефразирам донякъде, не помня точните думи).
"Поезията е образна мъдрост. Тя не може да се използва как да е и да се правят неправомерни обобщения. Ето например образа: "умни като кентаврите - глупави като синове". Но - (и тук цитирам дословно!!!) - ГЕОРГИ ДИМИТРОВ Е БИЛ СИН НА РАБОТНИЧЕСКАТА КЛАСА. СЛЕДОВАТЕЛНО, МОЖЕМ ЛИ ДА КАЖЕМ, ЧЕ ТОЙ Е ГЛУПАВ КАТО СИН"? Въпросът не очакваше отговор. Той - за времето си - остана да виси във въздуха като благочестиво реторичен.
В този момент отъпях. Както слушах с уважение - тогава нямах ни най-малка представа за съвместяването на различните функции от конкретния функционер, приемах го като чиста литературна монета (авторитет) - си прибрах набързо листчетата, благодарих за отделеното време и си тръгнах.
Заклех се, че няма да се занивам оттук нататък с редактори, които ще ми губят по този начин времето. (Не знам дали нещо се е променило. В края на краищата си останах вярна на себе си.) Но въпросът винаги ме е измъчвал. Разбира се не като политическа казуистика, а екзистенциално-философски.
Дали сега вече знаем отговора? Или поне за мен отдавна е аксиоматично, че всеки, който се изживява или преживява от другите само като син на нещо си или някого си, винаги ще е сгрешил и е (с)грешен - по презумпция. Защото няма развитие? Защото е обърнат към миналото, а не към бъдещето. А и тогава - замисълът зад образа си беше пак същия: нима не е глупав е този син, който не дръзва да направи нещо сам, а само чака инструкции от авторитета (бащата), както и че дори да дръзне, често не вижда/не може да види себе си като брънка от едно дълго развитие.
Този конкретен казус се превърна в Гордиев възел за мен. Защото събира в едно: лоялността, самоотстояването, миналото и бъдещето. Като че ли без настояще. Като мигновенно "прескачане" от едната в другата позиция. Сякаш без преход.
А някак си, неусетно, ние заедно си останахме заклещени в прехода. Като общество. И сме затиснати между лоялността и самоотстояването като между Сцила и Харибда. При това по всички линии и на всички нива. Личностно, културно, социално, икономически и политически. Въобще изключвам геополитиката (там глобалистиката ни смила в собствените си закони:)) Към кого и в/с какво съм лоялен/лоялна и как. Къде и как, в какво се самоотствям (е). Като правим това, миналото ли избираме или бъдещето? Ценностно ли само го правим (на думи, в понятия) или и действено?
Въпроси, въпроси....
И едно последно уточнение:
Винаги леко се изприщвам от думата лоялност, въпреки че на английски в нея е закодирано значението "закон". Затова се измъквам от нейната хлъзгавост с понятието вярност . Последното отпраща към духа, а не към статуквото - буквата на закона. Или към друго авторитетно "тяло" (материална опора). А ние - като общество, в преход ли? - като че ли все повече сме закотвени в бетонирано и бетониращо ни статукво.
Глупави ли сме като синове?
"Исторически", по време на създаването си, стихотворението е рожба на ранните 80 години. Дори май преди перестройката. Бях в последните класове на гимназията. Учителите ми, особено учителят ми по литература, беше много ентусиазиран: намираше присъствие, както той обичаше да се изразява, в стихотворенията ми. Уговориха ме, че е хубаво да ги издам.
Речено-сторено. Намериха връзки и ме изпратиха при един от местните издатели (т.е. редактор в издателство). Човекът съвместяваше няколко функции - самият той пишеше, редактираше чужди писания, а се оказа и партиен функционер. С две думи - ченге. Беше добронамерен. Критиката със сигурност е била конструктивна от чисто поетическа гледна точка. Но нея не я помня. Онова, което ми се е забило в съзнанието, е следният идеологически коментар (перефразирам донякъде, не помня точните думи).
"Поезията е образна мъдрост. Тя не може да се използва как да е и да се правят неправомерни обобщения. Ето например образа: "умни като кентаврите - глупави като синове". Но - (и тук цитирам дословно!!!) - ГЕОРГИ ДИМИТРОВ Е БИЛ СИН НА РАБОТНИЧЕСКАТА КЛАСА. СЛЕДОВАТЕЛНО, МОЖЕМ ЛИ ДА КАЖЕМ, ЧЕ ТОЙ Е ГЛУПАВ КАТО СИН"? Въпросът не очакваше отговор. Той - за времето си - остана да виси във въздуха като благочестиво реторичен.
В този момент отъпях. Както слушах с уважение - тогава нямах ни най-малка представа за съвместяването на различните функции от конкретния функционер, приемах го като чиста литературна монета (авторитет) - си прибрах набързо листчетата, благодарих за отделеното време и си тръгнах.
Заклех се, че няма да се занивам оттук нататък с редактори, които ще ми губят по този начин времето. (Не знам дали нещо се е променило. В края на краищата си останах вярна на себе си.) Но въпросът винаги ме е измъчвал. Разбира се не като политическа казуистика, а екзистенциално-философски.
Дали сега вече знаем отговора? Или поне за мен отдавна е аксиоматично, че всеки, който се изживява или преживява от другите само като син на нещо си или някого си, винаги ще е сгрешил и е (с)грешен - по презумпция. Защото няма развитие? Защото е обърнат към миналото, а не към бъдещето. А и тогава - замисълът зад образа си беше пак същия: нима не е глупав е този син, който не дръзва да направи нещо сам, а само чака инструкции от авторитета (бащата), както и че дори да дръзне, често не вижда/не може да види себе си като брънка от едно дълго развитие.
Този конкретен казус се превърна в Гордиев възел за мен. Защото събира в едно: лоялността, самоотстояването, миналото и бъдещето. Като че ли без настояще. Като мигновенно "прескачане" от едната в другата позиция. Сякаш без преход.
А някак си, неусетно, ние заедно си останахме заклещени в прехода. Като общество. И сме затиснати между лоялността и самоотстояването като между Сцила и Харибда. При това по всички линии и на всички нива. Личностно, културно, социално, икономически и политически. Въобще изключвам геополитиката (там глобалистиката ни смила в собствените си закони:)) Към кого и в/с какво съм лоялен/лоялна и как. Къде и как, в какво се самоотствям (е). Като правим това, миналото ли избираме или бъдещето? Ценностно ли само го правим (на думи, в понятия) или и действено?
Въпроси, въпроси....
И едно последно уточнение:
Винаги леко се изприщвам от думата лоялност, въпреки че на английски в нея е закодирано значението "закон". Затова се измъквам от нейната хлъзгавост с понятието вярност . Последното отпраща към духа, а не към статуквото - буквата на закона. Или към друго авторитетно "тяло" (материална опора). А ние - като общество, в преход ли? - като че ли все повече сме закотвени в бетонирано и бетониращо ни статукво.
Глупави ли сме като синове?
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Дневник
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer