Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.06.2008 18:18 - МАТУРИ ЛИ? ЗА КОГО И ЗА КАКВО?
Автор: svoboda64 Категория: Политика   
Прочетен: 1561 Коментари: 3 Гласове:
0

Последна промяна: 13.06.2008 18:40


 

Матурите са болна тема в едно нездраво откъм учене и признаване на квалификациите си общество. За държава вече не ми се говори, защото такава реално в България няма. Повод да направя за n-ти път горното си заключение – за липсата на държава – е съобщеното от  в. “Труд” вчера:

 

Заглавие: “23 ТОЧКИ НА МАТУРАТА = СРЕДЕН (3)(В. Труд, 12.06.08, с. 4)

 

На този етап ще се въздържа от оценка на останалото съобщено в материала на г-жа Анета Петкова (ресорния журналист по образованието на вестника и нациятаJ ) Само с едното уточнение, че заглавието се отнася до о(б)е(з)ценяването на матурата по български език [и литература] (БЕЛ).

 

Ще ми се да поразсъждаваме кротичко върху напоителния факт “23 точки от матурата по БЕЛ = среден (3).

 

Вярно е, че горното твърдение (което още не е станало “факт”) е приписано на грандиозния образователен мислител зам.министъра Кирчо* Атанасов. Доколкото ми е известно по образование той е “математик”. Някак си любопитствам “публично” дали той или МОН (политиканстващия орган в образованието) са наясно КАК се оценява ЗНАНИЕ??? Бих добавила, “владеене” на някакъв материал???

 

* Изкушена се да се “заям”: Кирчо от “кир” – “господин”, т.е. “господар” ли да го възприема или като “кирчо”, такъв какъвто е потънал в “кир”,  мръсотия???

 

Господа и дами, били Вие от МОН, учители, родители, ученици. Има простички аритметично-статистически параметри. Един изпит върху “целия изучаван материал” – с уточнението – ако се знае ОБЕМА И СЪДЪРЖАНИЕТО НА МАТЕРИАЛА – се разценя така като скала на оценяване:

 

-         60 % “знание” е минимумът, за да се присъди образователна степен (ниво), защитена със среден (3)

-         65-75 % - е скалата за междинната оценка до добър (4) вкл

-         75-85 % - остава за оценката до много добър (5) вкл

-         85-95 % - е за отличните оценки от 5.50 нагоре

-         винаги се оставя около 5 % за “грешки” и откровено “незнание” (този процент може да варира и да се “отвори” до 10 % от материала при специфична негова трудност)

 

Хайде сега да си кажем на колко оценяваме държавната политика в областта на образованието, ако тя СИ ПОЗВОЛИ да “приеме” 23 % (23 т.) – по-малко от ј за СРЕДЕН (3). Ако това наистина се направи, изводите са 2:

 

1)      Държавата плюе върху себе си и казва: “Каквото и да направите, все е добро”. Нищо, че НЕ знаете. Ние ще ви калибрираме и сертифицираме като ЗНАЕЩИ. Горко на такава държава! Защото после ще се чуди как да “плаща” за това (не)знание – парично (като заплати) и позиционно (като рейтинги) тук и таме.

 

2)      Държавата “не знае” какво прави. Защото когато става въпрос за политика нещата никога не са прости, а още по-малко чисти. Само че... пред знанието или незнанието всички сме равни, защото то не се свежда до информацията (“имаме едно досие за тебJ”) Та... политиката на “равното признаване”, което се цели с матурата по БЕЛ и 23 точки (%) от държавния изпит е насочена – нека си го кажем в прав текст – към признаване на половинчатото знание на българския език от “братята” – роми и турци/турчеещи се (те някак си формират “прага”, долната летва). С което отново “плюем” върху държавата. Ако живееш тук, трябва да знаеш официалния език в държавата си, нейните културно-духовни постижения като литература (или нЕколкото произведения в литературния й канон). Толкоз. Ако ти е трудно, ще учиш и ще се явяваш на изпити, докато успееш да минеш “ситото”. Иначе си “втора категория”. Не по рождение, а по усилие. Това смъкване на летвата има като ефект и “циганизация” (простете, тук не го използвам обидно, а метафорично) на българския етнос. Защото пък им внушаваш на тях, “нещастно” родените от български-говорящи майки и бащи, че “перфектното” (“добро, смислено”, аджеба!) знание на собствения им език и култура не им е вменено по рождение, а също изисква усилие. Така автоголът е двоен! 

 

Мъчителни са тези разсъждения. Към тях трябва да се добави, че хората (чиновниците), които са “призвани” да направят тестовете, принадлежат на подбора “съм на мама, тате, шурея, приближен на... братя Галеви”. Това допълнително усложнява изчистването на отношенията ни към матурите. Защото е лесно да атакуваш нещо, което е направено несъвършено поради изконното несъвършенство на човека (институцията). Но колко по-трудно е да го атакуваш поради всеобщата развала (корупцията) в държавата! Как да се бориш с предварително зададеното тесногръдие, недоученост и сляпо изпълняване на политически поръчки??? Ами нали това ти е подборът на “управленските” кадри с единствения критерий: ПОСЛУШАНИЕ И БЕЗРОПОТНО ПОДЧИНЕНИЕ. Yuk! (Ангийското междуметие може да се преведе на български като : “Гадост!”)

 

В този нерадостен момент, на двойно нещастния ден 13 (юни) петък, аз, невзрачната и никому ненужна учителка (освен на преките си ученициJ) пиша СЛАБ 2  на МОН и на държавната политика в областта на образованието:

-  Защото матура не се прави само, за да отчетем дейност. Тя трябва да е промислена, разчетена предварително, да се знаят слабите и силните й места/страни. А не впоследствие, като видиш издънката си, да се опитваш да напасваш “скалата” за оценяване, така че да не се окаже, че цялата популация от ученици (или поне 2/3 от нея) ще са със среден (3) или ще останат на поправки:).

- “Дрън-дрън-ту-цвай!” както се изказва един от провъзгласените ни за национални символи, Христо Стоичков. Какъвто той като поведение и житейска практика, такива и матурите ни! Щото ще попитам аз на какво “научи” Камата световната общност, освен на ... “мамата...”J)?  За сведение, от езикова гледна точка, онова, което е преподал, е: съществително име, женски род, единствено число, членувано, регистър: ПЕЙОРАТИВНА употреба (обидна)!!!

- Те тАва са ни кумирите! Е и? Що да се чудим, че “славната” ни матура е такава? Това са ни съвременните “национални символи и герои”, role models, разнасящи славата ни по света?! И да, “Кен лий” вече не е само международна “закачка”, тя се превърна и в “родна” – 23 % за среден (3) по БЕЛL((((((((((((((((((((((

 

Превключвайки пак на въпросния (а)жур* “Труд”материал, да кажа в заключение:

(* ажур – от фр. “на дупчици” – вид бродерия, която се работи върху ИЗНИЩЕН материалJ)

 

·        Матурата ни изненадАJ) Най-високи ще са оценките по ЧУЖДИТЕ ЕЗИЦИ. Там – в материала –пише за френския, но оценките по английски още не са “излезли”. СмЕх!!! Но и самата Божа истина! Защото отдавна, поне от 2001-2002 с въвеждането на Езиковата рамка, чуждоезичниците знаем как да подготвяме, проверяваме и оценяваме “тестове” (или поне някои от насJ). Какво влиза в това тестово оценяване. Каква е относителната “тежест” (точки) на всеки компонент от изпита (слушане, четене с разбиране, писане, знание на езика – морфология и лексика, граматика и синтаксис, стил, регистър на речта и т.н.). Wow! Тежко е, ама не е пък чак толкова неразбираемо. Българският език е сложен, но не чак толкова, че да не се преведе неговата уникалност към общите закономерности на знанието (владеенето) на даден (който и да е!) език!

 

·        МОН се оказа неподготвен за матурата. Пожела да се измъкне с онази прословута замашка да се затрие текста от ЗНП, който постановява, че трябва да има ДОИ (държавни образователни изисквания) за знание на БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК, за да проведеш матура по него. Е, сега виждаме, че такива НЯМА! Интуитивното знание на езика още не значи, че ти го владееш. Още по-малко пък че владееш методите, скалите и политиките на оценката на това владеене. Иначе как да разбираме, че 23 % са за среден (3), а 50-60 % (т) за добър (4)??? Нещо не се връзва – вж. по-гореJ

 

 

 

 

Послеслов 1:

 

За мен – макар да влизам в стародавно противоречие с моята приятелка Верина www.verina.vesel.info и другите литературоведи – изучаването и оценяването на Българския език трябва да се отдели от литературата. Толкоз.И тук имам предвид литературата като философия и изкуство. Защото да можеш да разсъждаваш самостоятелно или полусамостоятелно в сложни силогизми и термини за литературното произведение – едно произведение на изкуството! (метаезик за човешката мисъл/словото) – е елитарно занимание. Но да можеш да пишеш и изразяваш собствената си мисъл що-годе разбираемо вече е изискване и задължение (a must!) за всеки грамотен (масов) човек! Четейки вестници от време на време, дълбоко започвам да се замислям дали това е такаJ За речта на нашите политици – не ми се говори! Това е друга “страшна” тема, която опира до границата между незнанието и използването на незнанието като демагогия.

 

Ще ми се да вярвам, че политиката в българското образование ще се изчисти от демагогияга на незнанието, представяна като “уникално” знание. Тя може да помага на шмекерите, но никога не е помагала за нормалното развитие на един държавен организъм. (Спомнете си забавния, но и твърде показателен епизод как Калата/Калоянчев е изкарал 3 по немски, измисляйки си език, който да “звучи на немски”, само защото от време на време е вкарвал “Шилер” в брътвежите си?!!) “Матурата” в България все още не е взета. Нищо, че ще имаме оценки... както се казва до... 17 юниJ

 

Да ни е честит “резилът”! Ха да видим кой как кога и къде ще си направи съответните изводи. Как ще ги огласи публично. Как ще извлече “дивидентите” от случило-неслучилото се. Лично мен последната “политиканска” игра искрено ме забавлява. The show must go on! Само че... докато пошлият водевил тече държавата все повече избледнява... и се превръща в собствения си призрак.

 

Salve, the Ghost of Bulgaria, we, the common people greet you humbly and sincerelyJ)))))))))))))))))

 

 

Послеслов 2:

 

Не знам дали сме икономически в икономическа “стагфлация”. Тази дума (понятие) ми се загнезди в съзнанието поради професионалните ми занимания с текстове и значенията на думите. Определя се като “икономическа болест”, характеризираща се с “висок ръст на цените и намаляване на реалната икономическа активност”, т.е. инфлация + стагнация. Повече за термина виж Уикипедия (търси по ключови думи “инфлация” и “стагфлация”). Трудно е да се определи в днешно време дали сме на прага на такава или вече сме в нея: в исторически контекст е лесно – депресията от края на 20-те-началото на 30-те в Америка, голямата криза от 1973-74 г, предизвикана от покачването на цената на петрола. Да виждате цикличността (приблизително 40-те години разлика между периодите), а последиците – като банкрути и безработица???

 

За мен обаче, тресейки се по изясняване на икномическите и социалните параметри на “стагфлацията”, ми просветна че...Нашите матури са рожба на въпросното явление под специфичната форма на “инфлация на оценките” (цената/относителната и реална тежест на знанието) и “спадане на активността по неговото придобиване и задържане (изработване/$въз$производство)”. И от ученици, и от учители... Държавата само използва “конюнктурните” параметри и като че ли ги “циментира”, за да затвърди олигархическия модел. УжасТ-Т-Т-Т-Т-Т-Т-Т-Т-Т-Т! (Последното го възприемете като междуметие за онзи специфичен звук, който се издава от автоматично оръжиеJ)

 

Боже, Боже... елате ме опровергайте, защото се чувствам смазана от ... откритията сиL



Тагове:   Какво,   матури,


Гласувай:
0



1. krotalka - Как да те опровергая,
13.06.2008 18:33
след като си правa?!
Неграмотността е на всякъде! Погледни в който и да е форум, повечето от младите не могат да пишат правилно! Наскоро се запитах, учи ли се все още, граматика в училище?
цитирай
2. rummi - Не се потресох до дъното на душата си,
14.06.2008 13:24
защото, за да ми е здравословно, поех предварително количество потрес още преди конкретната информация за точния процент "знания", еквивалентен на оценка 3.

Така или иначе, предварителната позиция на "любимия" ми министър беше, че критериите за оценка 3 и 4 ще спаднат драстично, а оценките 5 и 6 ще се поставят за реално постигнати резултати. Което аз изтълкувах като поява на една дупка, пропаст, или No man's land между оценките 4 и 5, в които (за радост?) не попада НИКОЙ.

Strange, but true. (Като не мога да се отърся от чувството на "гузност", задето ползвам дума като "true" в подобен контекст.)

На "печелившите" от невероятната гъвкавост на скалата за оценяване - честито. На онези, които взривиха скалата (с ударение на втората сричка) на оценяване и направиха път на буйния поток не-знание - "благодарско".

На мене си пожелавам по-рядко да изпитвам нуждата от употреба на кавички. Дано, дано ми се случи в този живот, ако ли не - профилактично започвам да вярвам в прераждането. Като мярка за самозащита.
цитирай
3. анонимен - verina.vesel.info
15.06.2008 20:52
Българския език трябва да се отдели от литературата. Толкоз.И тук имам предвид литературата като философия и изкуство. Защото да можеш да разсъждаваш самостоятелно или полусамостоятелно в сложни силогизми и термини за литературното произведение – едно произведение на изкуството! (метаезик за човешката мисъл/словото) – е елитарно занимание. Но да можеш да пишеш и изразяваш собствената си мисъл що-годе разбираемо вече е изискване и задължение (a must!) за всеки грамотен (масов) човек!
Цъ! Грешиш!:))) Виж сега, кажеш ли "а", трябва да знаеш, че казваш и "Я". Кажеш ли, че "литературата е само за избрани":))), казваш, че масовият човек трябва да е безграмотен и офасулен. Много са тъмните двойници на наглед правилни и "демократични" (господ да пази!) позиции.
Нейсе, заяждам се, ще последва бясна стрелба скоро време.
Поздрави! Варна беше прекрасна!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: svoboda64
Категория: Други
Прочетен: 3218104
Постинги: 1146
Коментари: 5991
Гласове: 19356
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930