Постинг
27.04.2011 01:26 -
За малкото и голямото и... разни такива глупости :)
Автор: svoboda64
Категория: Други
Прочетен: 3569 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 27.04.2011 01:33
Прочетен: 3569 Коментари: 6 Гласове:
10
Последна промяна: 27.04.2011 01:33
Днес ми започна "българският" курс. Не че през английски не си преподавахме БГ култура, нрави и жестове (голям хит е обртаното жестово "да" и "не", еле пък обяснението на "не"-то, че е движение, което възниква "отвътре-навън" с отмахване на глава, а не с кимане :)
Но мисълта ми беше за друго... Вече си го написах във Фейса и ще се самоцитирам (не защото съм толкова важна, а защото не ми се търсят други думички :) Ха... оказа се, че не съм ги постнала или пък нет-ът пак се е излигавил да ги погълне, като несъществени. Каквито вероятно са :)
Но като смисъл беше и е: Бъдещето е на малките форми на образование. Те все повече ще се роят, защото е важно съществуването на група от съмишленици, а не на случайно събрани хора с неясна мотивация и интереси....ей тъй, да участват :)
Та това е българският курс в снимки... за сега. Първоначалната "анкета" е, че на участниците им е интересно, защото е през английски - езикът на обяснението.... Нерде Стамбул, нерде Ямбол :))))))
Та днес се учихме на азбуката и на "твърдия" ни език. За испанците, чийто език по принцип е мек, това е голямо изпитание и.... голям смях падна, защото половината съгласни и някои прословуги гласни (като Ъ) посмъртно не са им постижими :) Та забавлението е пълно, откъм българския език. Но обучението, от друга страна, поставя други въпроси.... като.... на мен тук ми плащат, за да бъда "клоун", при това достатъчно образован, обаче доколко в БГ ми плащат за същото, независимо дали е българският или английският? Кой печели и кой губи? Къде са непростимите граници за прекрачване и кои трябва да се прекрачат без повече замисляне? Как ленивите, по принцил, испанци бяха заставени да пишат домашни и ред други въпроси....
Тук ще приключа, че Морфий ме зове...И ще ви оставя на ... снимките, които сами говорят за себе си :)
Но мисълта ми беше за друго... Вече си го написах във Фейса и ще се самоцитирам (не защото съм толкова важна, а защото не ми се търсят други думички :) Ха... оказа се, че не съм ги постнала или пък нет-ът пак се е излигавил да ги погълне, като несъществени. Каквито вероятно са :)
Но като смисъл беше и е: Бъдещето е на малките форми на образование. Те все повече ще се роят, защото е важно съществуването на група от съмишленици, а не на случайно събрани хора с неясна мотивация и интереси....ей тъй, да участват :)
Та това е българският курс в снимки... за сега. Първоначалната "анкета" е, че на участниците им е интересно, защото е през английски - езикът на обяснението.... Нерде Стамбул, нерде Ямбол :))))))
Та днес се учихме на азбуката и на "твърдия" ни език. За испанците, чийто език по принцип е мек, това е голямо изпитание и.... голям смях падна, защото половината съгласни и някои прословуги гласни (като Ъ) посмъртно не са им постижими :) Та забавлението е пълно, откъм българския език. Но обучението, от друга страна, поставя други въпроси.... като.... на мен тук ми плащат, за да бъда "клоун", при това достатъчно образован, обаче доколко в БГ ми плащат за същото, независимо дали е българският или английският? Кой печели и кой губи? Къде са непростимите граници за прекрачване и кои трябва да се прекрачат без повече замисляне? Как ленивите, по принцил, испанци бяха заставени да пишат домашни и ред други въпроси....
Тук ще приключа, че Морфий ме зове...И ще ви оставя на ... снимките, които сами говорят за себе си :)
човек е жив докато желае да се учи..))) Ако се не лъжа в средновековието университетите не са като днешните,а група студенти накачулили някой професор нейде навън,където е удобно и той им "чете" тоест преразказва им мъдростта от вековете.Завръщане и изкачване на по-горно стъпало по спиралата....
цитирайБъдещето наистина е в малките форми на образование , но не като качество , а като количество на участниците. С една дума- разбирам те. Другото ме натъжава, шокира и обезверява- тоталната липса на здравословно любопитство на българина към възможности да се обучава. Наблюдавам хората от моята сфера- учители.... хм! единици са тези, които не спират за се квалифицират и обучават...останалите тънат в свещенно безхаберие ... с дипломата от университета приключва всякакъв порив за самообучение , придвижване, мърдане някъде там горе, в сивото вещество... Някакво огромно примирение е обхаванало съсловието и причината не е в ситуацията в България, не е и в заплатите ...а в липсата на себеуважение...
цитирайsyrmaepon написа:
човек е жив докато желае да се учи..))) Ако се не лъжа в средновековието университетите не са като днешните,а група студенти накачулили някой професор нейде навън,където е удобно и той им "чете" тоест преразказва им мъдростта от вековете.Завръщане и изкачване на по-горно стъпало по спиралата....
"Клоун" е голяма титла... като цяло това означава да се правиш на "непохватен", за да накараш публиката/участниците да се отпуснат и да преминат бариерата на страха си... че нещо е непостижимо. И да започнат да се смеят на собствената си непохватност, но продължавайки да постоянстват в действието, защото им доставя удоволствие... и така всъщност, чрез практиката, се усъвършенстват (излекуват) и т.н. (Етимология на думата: http://www.etymonline.com/index.php?term=clown) Спомни си Пач Адамс (Patch Adams) прекрасният филм по действителен случай (1998) с Робин Уилямс. Човек наистина трябва да обича другите повече от собственото си его, за да го прави от цялата си душа и да не мисли как ще изглежда в очите на "осъждащите" го :)
По другия въпрос: да, обучението е навсякъде и може да се провежда навсякъде... стига да има един, който знае и умее нещо на някаква си степен и други, желаещи да го усвоят :) Просто ние все още сме много закостенели, за да не виждаме и да не се възползваме от безкрайните възможности за това. Или да не ги оценяваме, когато ни се случат :)
Тази тема е дълга... та за да не отегчавам публиката, ще я "затворя" за момента :)
Лек ден и спорна седмица!
4.
svoboda64 -
Здравей, Марианче с недостижимата фамилия (винаги ме нахилва, защото си го представям... "да си накривиш шапката", "да накривиш шапката на някого
27.04.2011 16:19
27.04.2011 16:19
krivoshapkova написа:
Бъдещето наистина е в малките форми на образование , но не като качество , а като количество на участниците. С една дума- разбирам те. Другото ме натъжава, шокира и обезверява- тоталната липса на здравословно любопитство на българина към възможности да се обучава. Наблюдавам хората от моята сфера- учители.... хм! единици са тези, които не спират за се квалифицират и обучават...останалите тънат в свещенно безхаберие ... с дипломата от университета приключва всякакъв порив за самообучение , придвижване, мърдане някъде там горе, в сивото вещество... Някакво огромно примирение е обхаванало съсловието и причината не е в ситуацията в България, не е и в заплатите ...а в липсата на себеуважение...
Знаеш ли, мислила съм си по въпроса... Каква е причината за това "блато"... И съм стигнала до няколко извода, които не претендират за меродавност:
1) за да си учител/преподавател - трябва да си роден с усещането, че някой се нуждае от теб, но не заради теб самия, а защото можеш ("позволяваш") да си проводник на нещо друго (било обществени порядки, абстрактни идеали, вяра и т.н.) Това не означава да се превърнеш в "безмозъчно оръдие" на чужда прищявка (независимо от източника й), а напротив - да си винаги нашрек и критично (аналитично) настроен към нуждите, мотивациите и очакваните резултати :) Само по себе си това е изкуство - оръдие, което се самоусъвършенства в един вечно и бързо променящ се свят.....
2) Българската система на образование загуби целите си... по пътищата на Прехода :) Или работим за "износ" (най-доброто да напусне страната) или работим за "шкарто" (това, което остане да се научи да се примирява с действителността, без да й се съпротивлява, или сугестирано в неясната надежда, че нещо ще се промени от самосебе си, някак "без нас").
3) Няма "очаквания" към БГ училището - което преведено на прост език, означава, че няма и изисквания. Виж само темите, които се въртят около МОМН, "кога ще започне учебната година, че кога да свърши"
krivoshapkova написа:
Бъдещето наистина е в малките форми на образование... Някакво огромно примирение е обхаванало съсловието и причината не е в ситуацията в България, не е и в заплатите ...а в липсата на себеуважение...
3)... сякаш това е санаториум или детска градина... или daycare, което е нещо помощно си, но не... особено важно... Важното е там да върви нещо си (процес), но не са важни резултатите, а само началото и края... Точки, точици, точичинци...:)
4) Липсата на 1) и наличието на 2) и 3) доведоха до "липсата на престиж" на професията. Престижът е "външното уважение"... което рефлектира във "вътрешното" (себеуважението). Много е трудно, да кажа, че е почти невъзможно да поддържаш себеуважение, когато нямаш "поддържаща" те социална група (социолозите много точно го описват като загуба на идентичността, обикновено давайки примери със затворници или войници в казармата). Учителят в БГ днес е лишен от идентичност... Всичко останало (което описваш, и което никога не радва) е само следствие...
Тъжна картинка...
Поздрави!
svoboda64 написа:
"Клоун" е голяма титла...
:)
Лек ден и спорна седмица!
"Клоун" е голяма титла...
:)
Лек ден и спорна седмица!
То няма виждане и цел в материалния/икономическия/ аспект,камо ли в духовния....Понякога си мисля,че въвеждането на частно образование има смисъл,но то и университетите са ни под всякаква критика...
Търсене
Блогрол
1. Дневник
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer