Постинг
09.12.2007 18:29 -
ЗАЩО НЕ СЕ УЧИМ ОТ ГРЕШКИТЕ СИ?
Автор: svoboda64
Категория: Други
Прочетен: 4166 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 10.12.2007 16:01
Прочетен: 4166 Коментари: 12 Гласове:
0
Последна промяна: 10.12.2007 16:01
“Никой не може да ти отнеме силата. Само ти можеше да я предадеш. Когато не упражняваш силата си по позитивен начин, хората няма да хранят уважение към теб. Ако не те уважават, никой няма да те послуша, когато се наложи да използваш силата си за доброто на народа. Думите ти ще са празни, а ушите на хората-затворени, дори да се опитваш да кажеш нещо важно”.
Думи на Леон Шенандоа, някогашен предводител на северноамериканските горски индианци на 6-те нации «Онондага» http://www.eaglecircle.org/indexbg/docs/resursi/NEW/persons/leon-words.html
Въпросът ми “защо не се учим от грешките си” е реторичен и е свързан с постоянния спад на грамотността на българското народонаселение, измервана чрез международните тестове за грамотност, в които България участва като държава. Конкретният повод е рангуването на българските 15-годишни ученици сред връстниците им от 57 държави в изследването PISA 2006.
http://www.oecd.org/pages/0,2966,en_32252351_32236191_1_1_1_1_1,00.html. Executive summary in English: http://www.oecd.org/dataoecd/15/13/39725224.pdf Executive summary in German: http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/59/10/39731064.pdf Вж. и българските анализи: - в. СЕГА – http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2830§ionid=16&id=0000101 - в. Капитал - http://www.capital.bg/show.php?storyid=405447 - агенция Frognews - http://frognews.bg/Frog/index.php?option=com_content&task=view&id=3751&Itemid=125 - ЦКОКО – Център за контрол и оценка на качеството на образованието – звено към МОН - http://www.ckoko.bg/images/stories/nd_pisa06_web.pdf - Фондация Пайдея - http://www.paideiafoundation.org/?read=5164 Какво е PISA? Programme for International Student Assessment e международно изследване на компетентността на учениците в края на задължителната училищна подготовка. За “край” се приема 15-годишната възраст, а не клас, което се дължи на невъзможността да се определи по друг начин среден международен стандарт за конституционно задължителното училищно образование. Международното “препитване” се организира на всеки 3 години от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Началото е поставено през 1997 година. Тестването по програмата се осъществява на всеки 3 години с акцент върху една от трите области – четене, математика, природни науки, макар всеки път и 3-те области да подлежат на оценка според замисъла на изследването. Както се твърди в обосновката за съществуване на програмата и косвено за българското участие в нея, тя е насочена към правителствата на съответните страни-участнички в теста “които са пряко заинтересувани от резултатите” (Доклад на ЦКОКО, с. 12, 2007) и за разлика от много други международни стандартизирани тестове “се ориентира към оценяване на повече или по-малко ключови междупредметни компетентности” (пак там), т.е. към продукта на образователната система в лицето на подготвени млади хора “за бъдещето им на самостоятелни и отговорни граждани”. (пак там)
Думи на Леон Шенандоа, някогашен предводител на северноамериканските горски индианци на 6-те нации «Онондага» http://www.eaglecircle.org/indexbg/docs/resursi/NEW/persons/leon-words.html
Въпросът ми “защо не се учим от грешките си” е реторичен и е свързан с постоянния спад на грамотността на българското народонаселение, измервана чрез международните тестове за грамотност, в които България участва като държава. Конкретният повод е рангуването на българските 15-годишни ученици сред връстниците им от 57 държави в изследването PISA 2006.
http://www.oecd.org/pages/0,2966,en_32252351_32236191_1_1_1_1_1,00.html. Executive summary in English: http://www.oecd.org/dataoecd/15/13/39725224.pdf Executive summary in German: http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/59/10/39731064.pdf Вж. и българските анализи: - в. СЕГА – http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2830§ionid=16&id=0000101 - в. Капитал - http://www.capital.bg/show.php?storyid=405447 - агенция Frognews - http://frognews.bg/Frog/index.php?option=com_content&task=view&id=3751&Itemid=125 - ЦКОКО – Център за контрол и оценка на качеството на образованието – звено към МОН - http://www.ckoko.bg/images/stories/nd_pisa06_web.pdf - Фондация Пайдея - http://www.paideiafoundation.org/?read=5164 Какво е PISA? Programme for International Student Assessment e международно изследване на компетентността на учениците в края на задължителната училищна подготовка. За “край” се приема 15-годишната възраст, а не клас, което се дължи на невъзможността да се определи по друг начин среден международен стандарт за конституционно задължителното училищно образование. Международното “препитване” се организира на всеки 3 години от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Началото е поставено през 1997 година. Тестването по програмата се осъществява на всеки 3 години с акцент върху една от трите области – четене, математика, природни науки, макар всеки път и 3-те области да подлежат на оценка според замисъла на изследването. Както се твърди в обосновката за съществуване на програмата и косвено за българското участие в нея, тя е насочена към правителствата на съответните страни-участнички в теста “които са пряко заинтересувани от резултатите” (Доклад на ЦКОКО, с. 12, 2007) и за разлика от много други международни стандартизирани тестове “се ориентира към оценяване на повече или по-малко ключови междупредметни компетентности” (пак там), т.е. към продукта на образователната система в лицето на подготвени млади хора “за бъдещето им на самостоятелни и отговорни граждани”. (пак там)
- През 2006 г. се мерят знанията, уменията и компетенциите на учениците по природни науки (знания за научни теории и научни обяснения на конкретни казуси от заобикалящата ни действителност) и за природни науки (знания за науката като такава – определяне на научен проблем, откриване, анализиране и оценка на налична, често недостатъчна информация за разрешаване/набелязване пътищата за разрешаване на научно-приложен проблем)
- Същевременно грамотността се дефинира по нов начин – не просто способност да се чете заради самото четене, а да се извлича информация за определени цели. Затова се използват и различни «формати» текстове – непрекъснати и прекъснати (таблици, диаграми, графики) като целите са изказване на аргументирано мнение, съставяне на хипотеза, формулиране на заключения; оценка на цялостния смисъл и форма на текста и т.н.
- Математическите компетенции се мерят по подобен начин – съдържателно се изследват способностите (знанията) за боравене в 4 области – пространство и форми (разпознаване свойствата на предмети в пространството, сравнение и разпознаване на фигури в различни конфигурации), промяна и отношения (математическо описание на процеси), количество ( количествени характеристики и съотношения на реални обекти), неопределеност (статистически подходи към информацията). Акцент се поставя и върху математическото описание на процеси: моделиране и решаване на проблеми.
- България с 434 точки между Сърбия (436) и Уругвай (428).
- Руската Федерация (доскорошният ни темплейт) е далеч напред с 479 т.
- Израел (с когото така обичаме да се сравняваме по интелектуалното мерене (IQ), MENSA – те първи, пък ние 2-ри) също не е сред най-напредналите – само 457 т., предшестван от Гърция (473), но следван от Чили (438).
- Затова пък Чили (438) е “кумир” на нашите либертарианци, които искат да ни “въдворят” в икономически програми а-ла Фридман, за да се оправим икономически, пък очевидно и образователно
- От началото на таблицата ни делят 120-100 точки – “фасулска работа”. Финландия (563), Хонг Конг (542), Канада (534), Китайски Тайпе (532) и Естония (531). Какво им става на тези “източните”? Ми те май всичките се намират все на изток от Великия ЕС, като изключим Канада, и май всички се отличават с една обща характеристика: много държат на общностите (team work), а не на индивидуализма в западния му вариант???
Гагарова - какви са тия фермани.Това е блог - не дисертация ;-)
Срамота е да пишете толкова неща - човек го мързи да чете колкото и да му се спори с Вас.Хайде ако обичате, малко по-кратко ;-)
цитирайСрамота е да пишете толкова неща - човек го мързи да чете колкото и да му се спори с Вас.Хайде ако обичате, малко по-кратко ;-)
и ще се мотивирам защо /може и да греша, но знае ли човек .../, защото
- хората, от които зависи, не са прочели дори 1% от съдържанието на изследванията, които коментирате, или поне изводите;
-защо, хората от които зависи, не са прочели един вагон книги, важните книги, не е ясно дали въобще нещо са чели;
- защото, хората от които зависи нещо да се случи, отдавна са отвъд нивото си на некомпетентност;
- защото тези хора, не обичат да четат, а ако го правят, то написаното трябва да е достъпно, просто, ясно, с къси изречения и не много дълго
цитирай- хората, от които зависи, не са прочели дори 1% от съдържанието на изследванията, които коментирате, или поне изводите;
-защо, хората от които зависи, не са прочели един вагон книги, важните книги, не е ясно дали въобще нещо са чели;
- защото, хората от които зависи нещо да се случи, отдавна са отвъд нивото си на некомпетентност;
- защото тези хора, не обичат да четат, а ако го правят, то написаното трябва да е достъпно, просто, ясно, с къси изречения и не много дълго
Съжалявам: ограничението ми е, че съм многословна:)) Но в самите изследвания има какво още да се прочете и да се коментира. Мда...
цитирайНямаме избор: ТРЯБВА да се чете:) Но знам за какво говорите... "Ама тия от ЕК ми пращат всяка седмица по цял ферман. Кога мислят, че ще го изчетем? То толкова мнооооггоооо работа и без това имаме" (цитирам по памет изказване на министерски експерт:))
Поздрави!
цитирайПоздрави!
но какво следва от това
не зная ...
и не е така само в това министерство ...
а и на едни други места ...,
но за това - друг път
цитирайне зная ...
и не е така само в това министерство ...
а и на едни други места ...,
но за това - друг път
Те, "местата", са синджир-марка. Заблатяването на държавата е най-сигурен начин за прозводството на горлив блатен газ:)) Може би тогава ще се оправим "енергийно" - поне поставеният от Вас проблем ще си намери "естественото" разрешение:))))))))))))
цитирайИ след злополучната учителска стачка това още се изразява още по-силно. В училището на дъщеря ми става такова лудо надбягване с уроците, че децата не могат да поемат изобщо новия материал, камо ли да го осмислят. Няма никакви часове за упражнения, а домашните са огромни - децата препускат през задачите, гонейки бройката и попълвайки страница след страница в учебните тетрадки, без да им остане временце да затвърдят преподаденото в час. Взимат по два урока по история наведнъж, прескачат упражненията по български език... - по всички предмети е така. Ами естествено, че ще попаднат в класацията на най-тъпите деца на планетата!
цитирайПоследиците от учителската стачка само показват друг парадокс: информационното претоварване в платката от "хардуеъра" (паметта) и прекомерното усилие да се запаметява без да се "отсява". Нямаме добри "софтуеърни" програми: как да организираш информацията, коя информация ще ти служи като "темплейт" и коя е само пълнеж за упражнение на ума:))
В училище не се практикуват достатъчно различни техники на четене (примерно правят се по чужди езици, защото ползваме чужди учебници):
* "skim reading" - за основна информация и разположението й в текста (примерно в кой параграф да я намериш при повторно четене),
* "reading for gist" - основни идеи и тяхната интерпретация (т.е. ако после в упражнение са ти поднесли същата информация, но например в "негативна" формулировка, да можеш да определиш, че вече си я чел, макар и по друг начин
* reading for details - пр. чие е мнението, по какъв повод е изказано, в какъв контекст е валидно и т.н.
Списъкът може да се продължи. Става въпрос за упражнения от друг вид. За развитие на ума и възможностите му да възприема, анализира, синтезира, а не ПРОСТО ДА ВЪЗПРОИЗВЕЖДА.
Докато не проумеем, че това, на което обучаваме децата, трябва да е в определени пропорции: неща, които просто се запаметяват (като аксиоми) и не се подлагат на съмнения, други - които са "спорни" или "променливи", при отчитане на възможностите за промяна в получавания резултат и в мисловната матрица, която ги поражда/предпоставя, не може да се върви напред.
Изследването (PISA) е напредничаво. То търси РАЗВИТИЕТО, а не консервацията. Ние сме се консервирали, защото искаме да правим образование с малко пари. Или ако може - без хич. За да развиваш нещо, ти трябва да му отделиш време, в което НЕЩОТО трябва да бъде усъвършенствано, видоизменено, сътворено наново, т.е. то няма да е веднага на печалба.
Нашият проблем е, че ние дори не сe замислсляме къде ни е "грешката":)) Едва след като се определи къде и как се получава тя - и всички, или поне мнозинството, е убедено, че това се е случило по определени начини, се започва с промяната на курса, изработването на стратегии и продукти, които променят "статуквото" (сегашното положение на нещата).
Определено мога да кажа, че за това са необходими пакети от мерки:
- промяна на учебните програми или по-скоро ясно разписване, доста по-конкретно от умозрителните ДОИ-та, на коя степен не само какво, но и как се очаква да се получи; какви са "скалите" на отклонения - нагоре-надолу - като краен продукт/резултат (вж. как е описана скалата на оценяване при изследването). Смея да твърдя, че въпреки че подобни опити за "скалирано оценяване" съществуват при общите изпити - след 7 клас и след гимназия, като система и най-вече практика ние сме много далеч от подобен вид оценяване. При нас оценяването е твърде волунтаристично и зависи от капацитета и амбициите на конкретния учител;
- промяна на учебниците и учебните помагала - важно е поднасянето на информацията, устойчиви навици при боравене с информация, типа задачи, които се поставят на учениците - те може и да са 100, но ако са от 1 вид, ще тренираме само 1 умение:))
- промяна на изпитните изисквания (какво оценяваме), в този смисъл - и на оценката;
- промяна на източника на активност (в училище и извън училище) - УЧЕНИКЪТ Е непрекъснато натовареният, той/тя работи В МОМЕНТА, не чака учителят (родителят) да му смели всичко необходимо, а той/тя после само да го "изпее".
- промяна на поставените задачи - ученикът преравя различни (подбрани от учителя или от авторите на учебници) източници на информация, синтезира я, представя я по определен начин
и т.н., т.н.
Така че проблемът е много по-концептуален: трябва да зависи от системата, а не от конкретния изпълнител, който винаги може да бъде с по-добро или по-лошо качество:))
Приятен ден Ви желая!
За да се получи такъв цялостен ефект отдавна и множество екипи би трябвало да са започнали работа. Координирано.
цитирайВ училище не се практикуват достатъчно различни техники на четене (примерно правят се по чужди езици, защото ползваме чужди учебници):
* "skim reading" - за основна информация и разположението й в текста (примерно в кой параграф да я намериш при повторно четене),
* "reading for gist" - основни идеи и тяхната интерпретация (т.е. ако после в упражнение са ти поднесли същата информация, но например в "негативна" формулировка, да можеш да определиш, че вече си я чел, макар и по друг начин
* reading for details - пр. чие е мнението, по какъв повод е изказано, в какъв контекст е валидно и т.н.
Списъкът може да се продължи. Става въпрос за упражнения от друг вид. За развитие на ума и възможностите му да възприема, анализира, синтезира, а не ПРОСТО ДА ВЪЗПРОИЗВЕЖДА.
Докато не проумеем, че това, на което обучаваме децата, трябва да е в определени пропорции: неща, които просто се запаметяват (като аксиоми) и не се подлагат на съмнения, други - които са "спорни" или "променливи", при отчитане на възможностите за промяна в получавания резултат и в мисловната матрица, която ги поражда/предпоставя, не може да се върви напред.
Изследването (PISA) е напредничаво. То търси РАЗВИТИЕТО, а не консервацията. Ние сме се консервирали, защото искаме да правим образование с малко пари. Или ако може - без хич. За да развиваш нещо, ти трябва да му отделиш време, в което НЕЩОТО трябва да бъде усъвършенствано, видоизменено, сътворено наново, т.е. то няма да е веднага на печалба.
Нашият проблем е, че ние дори не сe замислсляме къде ни е "грешката":)) Едва след като се определи къде и как се получава тя - и всички, или поне мнозинството, е убедено, че това се е случило по определени начини, се започва с промяната на курса, изработването на стратегии и продукти, които променят "статуквото" (сегашното положение на нещата).
Определено мога да кажа, че за това са необходими пакети от мерки:
- промяна на учебните програми или по-скоро ясно разписване, доста по-конкретно от умозрителните ДОИ-та, на коя степен не само какво, но и как се очаква да се получи; какви са "скалите" на отклонения - нагоре-надолу - като краен продукт/резултат (вж. как е описана скалата на оценяване при изследването). Смея да твърдя, че въпреки че подобни опити за "скалирано оценяване" съществуват при общите изпити - след 7 клас и след гимназия, като система и най-вече практика ние сме много далеч от подобен вид оценяване. При нас оценяването е твърде волунтаристично и зависи от капацитета и амбициите на конкретния учител;
- промяна на учебниците и учебните помагала - важно е поднасянето на информацията, устойчиви навици при боравене с информация, типа задачи, които се поставят на учениците - те може и да са 100, но ако са от 1 вид, ще тренираме само 1 умение:))
- промяна на изпитните изисквания (какво оценяваме), в този смисъл - и на оценката;
- промяна на източника на активност (в училище и извън училище) - УЧЕНИКЪТ Е непрекъснато натовареният, той/тя работи В МОМЕНТА, не чака учителят (родителят) да му смели всичко необходимо, а той/тя после само да го "изпее".
- промяна на поставените задачи - ученикът преравя различни (подбрани от учителя или от авторите на учебници) източници на информация, синтезира я, представя я по определен начин
и т.н., т.н.
Така че проблемът е много по-концептуален: трябва да зависи от системата, а не от конкретния изпълнител, който винаги може да бъде с по-добро или по-лошо качество:))
Приятен ден Ви желая!
За да се получи такъв цялостен ефект отдавна и множество екипи би трябвало да са започнали работа. Координирано.
Не съм специалист и не мога да изразя подробно становище, нито предложения за основни промени. Споделям мнението си като гражданин и майка. Поздрави!
цитирайЧе как да се поуча, като не правя грешки :))))))))
цитирайИскрено завиждам:))
Поздрави!
цитирайПоздрави!
12.
анонимен -
cialis online 643 5810
25.10.2012 21:58
25.10.2012 21:58
<a href=http://buycialisonlinesafe.com/#1707>buy cialis</a> - <a href=http://buycialisonlinesafe.com/#7593>cialis online</a> , http://buycialisonlinesafe.com/#7611 buy cialis
цитирайТърсене
Блогрол
1. Дневник
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer
2. СЕГА
3. mediapool
4. Културният вестник
5. Капитал
6. TimesOnline
7. The Guardian
8. The Economist
9. EUObserver
10. Вени Г
11. Нели Огнянова
12. Радан К.
13. netinfo
14. scienceblogs
15. afera.bg
16. www.howjsay.com
17. rum
18. euractiv.com
19. zemianazaem
20. apocryph
21. lib
22. ez
23. dr.tonyfilipov@
24. worldwidewords
25. slova.org.ru
26. novinar.net
27. azcheta
28. 5 T
29. Изворите
30. Harmer