Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.09.2007 23:08 - За учителството, стачката и обществената съпричастност
Автор: svoboda64 Категория: Други   
Прочетен: 2893 Коментари: 7 Гласове:
0

Последна промяна: 15.12.2007 14:08


Доста съм раздвоена, признавам. Така се случи, че "прегърнах" учителството като човешко амплоа, но и досега отказвам административната оразмереност на същото:)))))))) Това се дължи на неизкоремия ми индивидуализъм и на още нещо: че не вярвам, че някой може да ми каже/покаже как да действам в определена човешка/учебна ситуация. Под секрет: това не може да се научи, в смисъл "назубри". Не знам дали това принадлежи на максимата "или го можеш, или не". Но със сигурност знам, че никой "учител" не е случайно в професията, каквото и да говорят "администраторите" (визирам министерството и нелепите му индикатори за "отсяване" на сухото от суровото).

Съществува огромен разнобой в "учителското съсловие" между това дали трябва само да се преподава или трябва да се преподава + възпитава. Проблемът изглежда казуистичен (едва ли не йезуитски:))), но най-просто обхваща разликата между "аз мога да изрецитирам - евентуално умозрително разсъждавам" и аз "мога да го приложа, т.е. вярвам и мога да/ще го направя". Разликата е много тънка, но твърде съществена на нивото на личното самочувствие и битие:)))))))))) Точно в тази разлика се заключава "работодателското" отношение/КРИТИКАТА на бизнес средите към сегашното (средно) образование. Учителите са изправени пред огромно предизвикателство: да накарат несигурните (прото)-хора в един свят, който въобще не им гарантира място в живота, да повярват, че те имат такова и не само това: че то е най-доброто, което те могат да достигнат, ако положат много труд и силно вярват, че го заслужават. На езика на нас "възрастните", това е огромна илюзия - ние знаем как животът не отговаря на тези "идеални" изисквания за меритократизъм в обществото. Много често хората, които се издигат, нямат много общо с "училищните" си (академични) постижения, дори нямат общо с високите личностни постижения (добродетелност, честност, работливост и т.н.) Голямото разминаване между абстрактните (общочовешките) ценности и онези, които се поддържат в обществото (по едни или други причини, традиции и т.н.) е една от "ценностните" причини за девалвация на образованието.

На нас, като учители, ни е мъчно, че обществото се отвръща от "непрагматичните" ценности, вопиющо отдадено на "печалбата" на всяка цена. Неразбираемо е лично за мен "пренията" за формата/дължината/дебелината на бюлетините, "непосилното" внасяне на 11 000 пликове (защо ли?), когато класните стаи са още твърде "манастирски" (т.е. спартански), учителите не могат да получат достойно заплащане (защо ли трябва да са противопставяни на медицински сестри и лекари, да не говорим за полицаите?)

Не случайни са и паралелните размирици в старнната страна Ниам. Стачкуват монасите. В България стачкуват образователните монаси. Докога обществото ще се отнася към тях (нас) като към онези "извиващите ръце", защото искат просто да живеят:))))) За учителите животът не е само пълна купа храна, а средства (пари) за духовно развитие и достъп до духовните ценности. Разбирам(е), че за хората, които са на власт - икономически устремените, най-евфимерно казано-  духовният растеж е последното нещо, за което могат да си мислят. Духовното не се яде, не се пие, не може да се показва, освен ако не е картина, архитектура, т.е. ако няма видим, траен материален носител, който може да се превъне в отчуждена нарастваща стойност:))))))) Учителите работят върху "вода": те не знаят какво от посятото ще даде плактон, дай Боже да е повече:)))))))) Обвиняват тях/нас, че даваме частни уроци. Но в голямата им част те са компенсация за липсата не толкова на училищно, колкото на семейно възпитание и образование.

Някак си не трябва да се забравя конституционния ангажимент, че отглеждането и възпитанието на децата (което като формулировка скрива образованието, т.е. информацията) е солидарно разделено между семейството и училището. В интерес на истината всеки от нас с ръка на сърцето може да каже, че основните ценности ги е поел и усвоил в семейството: училището е направило много и в същото време твърде малко, за да изравни качеството между всички притежаващи го (ученици).

Непосилните очаквания, че училището ще компенсира фамилното (семейното) възпитание, като освен него "надстрои" знания и умения, които самите родители не притежават, е илюзорно. Трябва да се върви към нов "образователен" договор, който ще се яви като по-важен от обществения, защото го предполага в сегашните условия:))) Сегашните възрастни поколения не притежават като цяло - училищно и семейно образование и възпитание -  за участие в демократично общество, в което си ЛИЧНО отговорен за ставащото и за всяка своя стъпка и решение.

Какъвто и да е изходът на сегашната учителска стачка, тя показва поне едно: ЧОВЕШКОТО ДОСТОЙНСТВО не може да се търгува на пазара на труда. Ако има съсловие, което да защитава ЧОВЕШКОТО ДОСТОЙНСТВО И ПРАВОТО НА ЧОВЕШКО (ЛИЧНОСТНО) РАЗВИТИЕ, това е учителството. Каквито и да са деформациите и "кривиците" му, самото му съществуване е гаранция, че това общество ще продължи да съществува като вярващо и отстояващо своето достойнство, знания и умения. Амин.

П.П. Аз вярвам, че българското учителство е в състояние не само да претърпи безумните деформации на прехода, но и да пренесе в т.нар. "ново" общество непреходните стойнсти на човешкото съществуване, т.е. базовите му ценности, изчиствайки формите им от уродливите наслоявания на новобогаташките щения и желанието всички да се притъпче в безлична консумация. Уникалността на човека никога няма да се загуби докато има учители, които да подклаждат вярата в нея. Така е било в моя живот. Не искам да вярвам, че моите внуци ще бъдат лишени от тази обогатяваща ги възможност:)))))))))))



Тагове:   обществената,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. feminaslim2007 - Миличка,
28.09.2007 00:21
както винаги си безкрайно крайно изчерпателна! ;) Аз съм напълно съгласна с теб, макар да би могло да се каже с по-малко думи. Надявам се всички тези жертви, които се налага да правят сега стачкуващите учители, в това число и аз, да дадат някакъв резултат!
Поздрави и лека! :)))))))))))
цитирай
2. furiika - Поздравления и от мен за поста!
28.09.2007 02:13
Само дано повече хора разберат за какво става дума в него! :))
цитирай
3. mmmmmmmmm - Успешен край на стачката,колеги!!!
28.09.2007 14:12
Подкрепям Ви в мислите си,със сърцето си,с душата си!
цитирай
4. avangardi - Ще успеете, ако се каже на обществото
28.09.2007 15:20
какво давате от себе си като качество в работата си, за да искате 100%. То всеки ги иска, но дали дава на обществото също 100% от себе си.
Не прехода пречи, а това, че все гледаме в канчето на другия.
Защото за всяка професия важи мисълта:
"Много звани - малцина призвани."
Всеки един от стачкуващите учители да направи собствената си равносметка.
Защото на обществото се казва само щатната заплата, а къде отиват лекторските - по 4 лв на час (180 часа), по 2 часа заетост на ден, дългите отпуски, частните уроци, класа за стаж, облеклото и т.н.
Споделено от приятелка учителка - чисто получава около 373 лв след удръжката, а иска чисто да получава 600-700 лв.
Е, в тази държава, на всеки по закон има удръжки.

Не може учителите да се държат като гамени на стачката, да дъвчат дъвка, да правят подсвирквания и дюдюкания, непристойни гримаси и да изброявам ли още?
Как се възпитават така децата!
Та първолаците нямаха и нормален първи учебен ден - учителите стачкуват и няма кой да ги приеме и въведе в класните стаи.
Нима може да спи един учител, ако е видял пълните им със сълзи очи в този ден.
Тези деца още първия ден ще са намразили училището.
Помислете скъпи учители, преди да осъждате който и да било.
Помислете какви бъдещи кандидат-висшисти ще подготвите! Нима вашите колеги от висшето образование не заслужават уважение от ваша страна!?
цитирай
5. svoboda64 - @avangardi,
28.09.2007 20:06
Проблемът с базовото заплащане е ясен: то е ниско. С увеличението, което още не е изплатено на учителите, основната заплата на начинаещ учител е 299 лв. Ставките за прослужено време са 10-15-25 лв. (приблизително говоря, но е в такъв порядък). Клас-добавката, какъвто/каквато имат много малко учители, е също смешна сума. Вероятно Вашата приятелка е от този малък процент учители, които събират всичките "малки" поточета. Лекторският час е около 3.60. 180 часа е ограничението, което учител може да има като лекторски часове, а не НОРМА:))))) Такава голяма бройка лекторски обикновено имат учителите по чужди езици. Начислените често накуп лекторски (не месечно) се изяждат като сума от по-високата данъчна ставка. Парите за облекло са веднъж годишно - срещу фактура, че си закупил точно определен тип облекло (панталон, 2 бр. поли, или костюм, обувки) на общата стойност 130-150 лв:))))) Кое по напред ще се купи с тази сума като облекло... И ако наистина си купиш, то просто оставаш без тези пари, които са ти необходими да храниш себе си и семейството си... Така че често въобще не си купуваме, а "купуваме" фактури... най-вече от братовчедите:))))) Което е също една доста унизителна процедура....

Трудът на учителя не е по график 2 часа на ден, т.е. вземам си 2 часа и си ходя. Често има така наречените "прозорци", ако си в 2 смени - може разкъсванията да са доста драстични. Програмата се прави за удобство и съобразно здравословните и други изисквания спрямо психическите и физическите възможности на децата.

Дългите отпуски са илюзорни: 56 календарни дни, разпределени по т.нар. ваканции. Дотакава степен има работа около училището, че по едно време ни забраниха да прехвърляме отпуски между годините:))) С края на учебната година учителят не излиза във ваканция. Дават се дежурства, оправя се документация и т.н. Това също е в длъжностната характеристика на учителя. Освен това участва в провеждането на изпити, олимпиади - като квестор, оценител и т.н. Квесторството не е съобразено с норматива ти като учител:)) То е когато има необходимост от него, понякога и в събота-неделя.

По въпроса за "звани и призвани". Учителството не е само призвание, за мнозина то е просто професия. Не виждам как по закон можеш да изискваш "призвание", още повече, ако за такова нещо не се плаща, защото няма как да се измери:))))) Възрожденският ентусиазъм не може да бъде мерило за "делови" отношения в пазарна икономика.

С огромното ми уважение към университетските преподаватели, на тях не им се налага да са с питомците си непрекъснато. Не ги познават. Отношенията често са безкрайно дистанцирани. Не работят с родители, не организират извънласни и извънучилищни мероприятия, не носят отговорност за живота и здравето на студентите си. Ядовете са от съвсем различно естество:)) Там наистина "недообразоваността" от средното образование лъсва, но това е наистина проблем на прехода - защо преди не беше така?

Чувства като "срам", "свян" и т.н., които бяха фините социални регулатори, вече са забравени. Те бяха вградения механизъм на обществото за самоконтрол у индивида. При липсата на всеобщо споделени ценности, естествено е те да не работят - няма върху какво:)))))

Учителят не е свръхчовек. Запазването на самообладание не е стихия на българина. Трябва ли то да е персонално изискване само към едно съсловие? Съгласна съм, че е "непедагогично", че децата гледат, но една тълпа винаги ще се държи като тълпа, защото такива са "площадните" закони. Нова социология няма да измислим:)))))) Всъщност много зависи и коя телевизия се гледа. Предполагам, че сме наясно, че масмедията е манипулатор - при това на властимащите:))))) Каква е тяхната политика? Разделяй и владей! Насъскване на едни групи от населението срещу други... "Най-популярните" или най-политически ангажираните канали са най-манипулативни. С удивление прочетох днес кои медии са се отзовали на Годишната среща, организирана през май 2007 г. от Центъра за изследване и политики на жените по въпросите на образованието в равнопоставеност между половете

Информационни агенции:
БТА, „ФОКУС”, „NEWS.BG”
Вестник „Телеграф”
Радио „ХОРИЗОНТ” и „ДАРИК”
Телевизии: „ЕВРОПА”, „ЕВРОКОМ”, ВТК, ББТ, „ДИЕМА 2”

Това е конкретен пример за сериозно отношение на професионалисти- учители и университетски преподаватели, които разискват проблеми на образователната политика въобще не някъде скришом. Колко хора са разбрали, че има такива разисквания, че те се правят на базата на проекти и много доброволен труд, въпреки и успоредно с "нормалната натовареност"??? Не коментирам сериозността на медиите, които са се отзовали - но подобни прояви, както и всякакви други "образователни" кръгли маси, конференции, семинари и т.н. някак си потъват в нищото, за да се гракне в хор срещу справедливите искания на учителите.

Качеството на образованието е комплексна величина. И за него не е отговорен единствено и само учителят. Някак си по време на прехода свикнахме, че учителят е нещо като "ЕООД". Да, ама не. Има държавни политики в областта на образованието, а няма ясна представа за качеството на образователния продукт в България (това е признанието на министър Вълчев миналата година в пленарна зала на НС при гласуването на Програмата за развитие на средното образование и предучилищното възпитание). Какво означава това: че няма ясни критерии/индикатори за качество. Те не са само успех по кандидат-студентски и кандидат-гимназистки изпити. Все още няма национални критерии за оценяване. Наредба № 3, която регулира процеса и крайния резултат (скалите на оценяването) е смешна. Крайната оценка всъщност е на учителя - където и доколкото му позволява личният, професионалният и т.н. капацитет:))))))) Да сте чули някой да нормира данъци произволно? Защото става въпрос точно за това: ДАНТА(усилията), която ученикът трябва да покаже пред образователните усилия на обществото, създало му условията да го образова?

Ще спра дотук. Толкова дълго съм била из лабиринтите на образователната система, че просто съм облъчена в много отношения "негативно". Това обаче не означава всички ние да поставяме каруцата пред коня. Министерството не си е свършило работата. Когато то си я свърши, може да предявява претенции, че някой друг не му отговаря на критериите. Иначе в момента прехвърляме от здравата глава на болната: нека учителите, въпреки хала си на объркване, самообразоване, самоорганизиране (включително на зидаро-мазачески и други видове "помощни действия) да свършат и замажат положението там, където на нас не ни е останало време от...??? (тук не искам да използвам нецензурни епитети и квалификации, но те се подразбират).

Тъжна картинка. На преход между ценности и оценностяване на труд:)) Всъщност не прави разлика от дядо Славейковото "възрожденско" време, на което толкова обичаме да се позоваваме: "Как ще му плащаме повече от на говедаря? Говедарят поне се занимава със стоката?"

Лека! И благодаря за отзива! Учителите не осъждат: те правят разбор, анализ и търсят изход за себе си, а чрез себе си - както се разбра, защото системата няма на какво или кого друг да разчита - за учениците. Както каза една моя приятелка, изключително висококвалифициран специалист и много фин човек: "Ще стоя от сутрин до вечер в училище, ако мога да получавам от едно място това, което сега се разчеквам на сто места да получавам". Естествено е, че когато си на много места, си никъде. А възпитанието и образованието, както бях изтъкнала на друго място, изисква върховна концентрация. Един смазан от умора и еквилибристика човек рядко може да я задържи:)))))
цитирай
6. anastasiia - Боди, поздравявам те за постинга...
30.09.2007 18:01
...от цялото си сърце!!!
Много хубаво си разгледала темата, от всички страни...
Аз също съм много възмутена от позицията на правителството...Никога към никое съсловие не демонстрирана подобна неадекватност и унизително отношение. И този елементарен подход - да настройват другите слоеве на обществото срещу учителите, да настройват родителите срещу учителите и т.н.
Аз изцяло подкрепям учителите!!! Дано само издържат докрай...да не спират стачката!
Поздрави и прегръдки!:)
Ася

цитирай
7. mkalpakchiew - ПРОЧЕТИ МОЕТО МНЕНИЕ ТУК!
01.10.2007 15:43
13:20 - "Мяра според мяра!" - Какво искат учителите (преподавателите) или ... ТЕХНИТЕ ЛИДЕРИ!!!
Какво искат учителите (преподавателите) или ... ТЕХНИТЕ ЛИДЕРИ!!!
Не, не е абривиатура.
Според народната мъдрост човек се учи, докато е жив. Преди, обаче, да се нау...

Категория: Наука
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: svoboda64
Категория: Други
Прочетен: 3212222
Постинги: 1146
Коментари: 5991
Гласове: 19356
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031